Gospodarka morska w Polsce w 2015 r.



W 2015 r. w morskiej i przybrzeżnej flocie transportowej odnotowano spadek liczby statków. Morską flotą transportową polscy przewoźnicy przetransportowali więcej ładunków niż w 2014 r., natomiast przewozy pasażerów w komunikacji międzynarodowej uległy zmniejszeniu.
Po raz kolejny, począwszy od 2012 r., w portach morskich odnotowano wzrost obrotów ładunkowych. W portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej zwiększyły się obroty ładunkowe w Gdańsku i Szczecinie, natomiast spadły – w Gdyni i Świnoujściu. Mniejsze niż w 2014 r. były obroty ładunków tranzytowych. Ruch pasażerów w portach morskich był wyższy niż przed rokiem.
Od 2012 r. zauważalny jest niewielki wzrost liczby jednostek w polskiej flocie rybackiej, natomiast liczba trawlerów dalekomorskich pozostała na niezmienionym poziomie. W 2015 r. połowy ryb i innych organizmów morskich były większe niż przed rokiem.
Morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2015 r. liczyła 102 statki (stanowiące polską własność lub współwłasność) o łącznej nośności 2514,7 tys. ton i pojemności brutto GT 1778,3 tys. (w 2014 r. – 104 statki o łącznej nośności 2721,0 tys. ton i pojemności brutto GT 1894,0 tys.).